Schema Markup چیست؟
به مجموعه کدهایی که برای نشانه گذاری اطلاعات یک سایت استفاده می شود Schema markup گفته می شود. از این کد ها برای انتقال دقیق معنای محتوا صفحه خود به موتور جست و جوی مورد نظر استفاده می کنیم. در واقع ما با استفاده از این کد ها اطلاعات و محتوای سایت را نشانه گذاری کرده و گوگل با استفاده از این نشانه ها، دیتا ها را منظم تر و قابل فهم تر دریافت می کند.
وب سایت Schema.org در سال 2011 با موتور های جست و جوی معتبر دنیا اعم از گوگل ، بینگ ، یاهو و … وارد همکاری شد تا کد های نشانه گذاری شده را به صورت استاندارد به همگان ارائه دهد. شما می توانید برای استفاده از اسکیما های استاندارد و اصولی و قابل فهم برای وبسایت خود از سایت Schema.org استفاده کنید
چرا Schema Markup مهم است؟
شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که ما به عنوان یک سئوکار یا یک وبمستر چرا باید از Schema استفاده کنیم. پاسخ شما در نحوه درک محتوا توسط موتور های جست و جو است. به عنوان مثال فرض کنید که شما در سایت خود یک ویدیو دارید. موتور جست و جوی گوگل می تواند درک کند که در این صفحه از سایت شما یک ویدیو وجود دارد اما نمیتواند محتوا ویدیو شما را درک کند. فهم اینکه محتوا ویدیو شما چیست، برای گوگل دشوار است. اینجا است که Schema اهمیت خود را نشان می دهد. شما با استفاده از کد های اسکیما می توانید به گوگل بفهمانید که محتوا ویدیو شما درباره چیست. به عنوان مثال اینکه ارسال کننده این ویدیو چه کسی است، تاریخ ارسال آن چه زمانی بوده است و مواردی از این دست.
تاثیر Schema بر سئو
همانطور که گفتیم زمانی که کد های html سایت شما شامل ریز داده های اسکیما شود، به طور منظم و قابل فهم تری به موتور های جست و جو معرفی می شوند. در نتیجه شانس دیده شدن آن محتوا بیشتر می شود. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از اسکیما باعث افزایش رتبه سایت شما نمی شود. بلکه فقط به بهبود rich snippets سایت شما کمک می کند. طبق ادعای خود گوگل اسکیما بر روی رتبه سایت تاثیری ندارد.
rich snippets چیست ؟
rich snippets یا rich result شامل تمام علائم و اطلاعات یک صفحه داخل صفحه نتایج جست و جوی گوگل (SERP) است. این اطلاعات می تواند شامل عنوان صفحه ، توضیحات متا ، سوالات متداول (faq)، ستاره های نظر سنجی و غیره ، باشد. همانطور که در بالاتر گفتیم استفاده از اسکیما شانس نشان دادن این دست از اطلاعات (rich result) را در صفحه نتایج گوگل افزایش می دهد. در تصویر زیر یک rich snippets از نوع سوالات متدوال faq را مشاهده می کنید.
داده های ساختار یافته یا (Structured Data) چیست ؟
داده های ساختار یافته ، یعنی دیتا هایی که دارای ساختار مشخصی باشند. منظور ما از داده های ساختار یافته در اسکیما یعنی اینکه هر بخش از دیتا ها دارای یک ساختار مشخص به همراه یک نام معین است. در ادامه می توانید تصویر یک کد html مربوط به یک فیلم که با استفاده از اسکیما نشانه گذاری شده است را مشاهده می کنید :
همانطور که مشاهده می کنید در این عکس با استفاده از اسکیما توانسته ایم دیتا های مربوط به این فیلم را اعم از نام فیلم ، کارگردان ، ژانر فیلم و غیره را مشاهده کنید.
انواع Schema
کد های اسکیما با توجه به مکانی که در آنجا از آن استفاده می کنند به دو دسته جدا تقسیم می شوند که در ادامه به هر یک از آنها می پردازیم.
انواع Schema Markup بر اساس نوع صفحه
برای صفحه های مختلف یک وب سایت، اسکیما های معینی قرار دارد که شامل لیست زیر هستند :
- صفحه اصلی : برای معرفی اجزا و دیتا های موجود در صفحه اصلی یک وب سایت استفاده می شود
- صفحه محصول : برای نشانه گذاری اطلاعات یک محصول مثل نام ، تصویر ، قیمت و … استفاده می شود
- صفحه مقاله : برای نشانه گذاری دیتا هایی اعم از تاریخ انتشار ، نویسنده و … استفاده می شود.
- صفحات خاص : برای نشانه گذاری دیتا ها در صفحه هایی که خاص هستند مثلا معرفی یک فیلم ، کتاب و موارد دیگر استفاده می شود
- و …
در ادامه نیز لیستی از انواع اسکیما های محبوب و پرکاربرد برای صفحات مختلف یک سایت را مشاهده می کنید :
- Product
- Article
- Event
- Movie
- TV Episode
- ItemList
- LocalBusiness
- و …
انواع Schema Markup بر اساس اجزای صفحه
اسکیما ها برای اجزای موجود در داخل صفحه نیز دارای انواع متفاوتی هستند مانند فایل های ویدیویی، فایل صوتی و فایل PDF. برای نشانه گذاری این سبک از دیتا ها می توانید از اسکیما های مخصوص آن مثل VideoObject ، AudioObject و MediaObject استفاده کنیم.
تفاوت اسکیما با twitter cards و open graph
ما برای معنادار کردن صفحه سایت خود و نشانه گذاری آن برای فیسبوک از open graph و برای اشتراک گذاری اطلاعات مناسب در توییتر از سیستم twitter cards استفاده می کنیم. اما با استفاده از اسکیما می توانیم تمام تگ های html خود و دیتا های داخل آن را به صورت معنادار و ساختار یافته به موتور جست و جو معرفی کنیم. پس اسکیما کاری کاملا مجزا از twitter cards و open graph انجام می دهد. برخی به اشتباه تصور می کنند که این سه سیستم یک کار را انجام می دهند اما الان با کاربرد و تفاوت های هر یک آشنا شدیم. همچنین توجه داشته باشید که ما می توانیم از هریک از آن ها به طور مستقل و یا موازی (در کنار یکدیگر) استفاده کنیم.