بودجه خزش از مواردی است که در سئو سایت به کار برده میشود. اگر به مباحث بهینه سازی سایت علاقه داشته باشید، حتما باید درباره بودجه خزش اطلاعات بدست آورید. کراول بادجت که معنای فارسی آن بودجه خزش است، شامل تعداد دفعاتی است که خزنده های گوگل وارد سایت شما میشوند و صفحات شما را کراول و ایندکس میکنند. برای اینکه بیشتر با مفهوم کراول بادجت آشنا شوید تا پایان مقاله همراه ما باشید.
بودجه خزش یا Crawl Budget چیست؟
بودجه خزش عبارت است از تعداد دفعاتی که صفحات سایت شما توسط ربات های گوگل در بازه زمانی مشخص، کراول و ایندکس میشود. بهتر است ابتدا توضیحی درباره مفهوم خزش کردن داده شود تا بهتر متوجه موضوع شوید.
فرض کنید شما دارای یک سری صفحات در سایت خود هستید، برای اینکه این صفحات در اینترنت مورد دسترسی کاربران قرار بگیرد، باید توسط موتورهای جستجو، شناخته و بررسی شود. به این عمل دقیقا همان کراول کردن یا خزش موتور های جستجو گفته میشود.
حالا با وجود فراوان بودن سایت ها و صفحات و لینک هایی که دارند، گوگل چگونه تمام این سایت ها را بررسی کند؟ برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند سایت های مختلف را کراول کنند، یک بودجه مشخصی برای این کار درنظر گرفته شده است. برای اینکه تمام صفحات وبسایت شما، توسط موتورهای جستجو شناسایی و ایندکس شود باید حتما از این بودجه به درستی استفاده کنید.
گوگل چگونه بودجه خزش (Crawl Budget) را تعیین میکند؟
برای اینکه ربات های خزنده گوگل، بتوانند تمامی میلیون ها سایتی که در سراسر جهان وجود دارد را تجزیه و تحلیل کنند از این پارامترها برای اختصاص دادن بودجه به هر سایت استفاده میکنند:
سرور سایت
در صورتی که باگ های سرور سایت زیاد باشد، خود موجب کاهش بودجه خزش میشود. یا استفاده از هاست های اشتراکی، باعث کاهش بودجه خزش میشود. به همین منظور بهتر است از هاست های اختصاصی استفاده کنید تا بودجه خزش خود را افزایش دهید و سایت با سرعت مناسب داشته باشید.
سرعت سایت
هر چقدر سرعت سایت شما بالاتر باشد، موتورهای جستجو بیشتر علاقه دارند تا سایت شما را بررسی کنند. بنابراین سعی کنید سرعت صفحات خود را بهینه کنید.
آپدیت سایت
هر چقدر شما سعی کنید سایت خود را به روز نگه دارید و محتواهای باکیفیت و به روزی تولید کنید، بودجه خزش بیشتری به سایت شما تعلق میگیرد. ربات های گوگل، صفحات پر بازدید و به روزرسانی شده را بیشتر خزش میکنند و صفحاتی که ارزش خاصی ندارند و اطلاعات قدیمی دارند، برای موتورهای جستجو جذاب نیستند.
تعداد صفحات سایت
هر چقدر تعداد صفحات سایت بیشتر باشد بودجه خزش موتورهای جستجو گوگل، بیشتر خواهد بود.
چگونه بودجه خزش سایت خود را افزایش دهیم؟
بعضی سایت ها مانند سایت های فروشگاهی دارای صفحات زیادی هستند و نگران هستند که آیا بودجه خزش آن ها به تعداد صفحاتی که دارند، میرسد؟ برای اینکه بتوانید این نگرانی خود را برطرف کنید و به اندازه کافی بودجه خزش داشته باشید، میتوانید از این روش ها استفاده کنید:
انجام لینک سازی داخلی
برای اینکه ربات های گوگل به سایت شما هدایت شوند باید سایت دارای لینک های خارجی ارزشمندی باشد. اما چون لینک خارجی گرفتن معمولا مشکل تر است، بهتر است با انجام لینک سازی داخلی مناسب، ربات های گوگل را به صفحات خود هدایت کنید. دقت داشته باشید که در انجام لینک سازی های داخلی، باید از لینک های مرتبط با آن صفحه استفاده شود و لینک های سازی های بیهوده فایده ای برای شما نخواهد داشت.
صفحاتی که از هیچ لینکی برخوردار نیستند را منتشر نکنید. زیرا پیدا کردن این صفحات برای موتورهای جستجو گوگل مشکل است.
افزایش سرعت سایت
برای اینکه موتورهای جستجو گوگل بیشتر در صفحات سایت بخزند، باید سرعت بارگذاری سایت شما بیشتر باشد. در واقع سریع بالا آمدن سایت موجب میشود تا کاربران هم زمان بیشتری در سایت شما صرف کنند و تجربه کاربری سایت هم بالا باشد.
استفاده از URL های مناسب
موتورهای جستجو از URL هایی که به درستی نوشته شده اند، خوششان میآید. این URL ها هم به صفحات سایت مرتبط هستند و علاوه بر این، طولانی هم نیستند.
تولید محتوای مفید
در صورتی که موارد دیگر را در سایت خود انجام دهید اما تولید محتوای شما از کیفیت پایینی برخوردار باشد، بودجه خزش رفته رفته کاهش پیدا میکند. موتورهای جستجو، بسیار به ارزش محتوای شما اهمیت میدهند.
آیا بودجه خزش(Crawl Budget) بر سئو تاثیرگذار است؟
بودجه خزش در رتبه دهی به سایت تاثیری ندارد اما قطعا برای اینکه بتوانید جایگاه مناسبی بگیرید، باید به درستی از بودجه خزش خود استفاده کنید. اگر صفحاتی ارزشمند دارید که میخواهند رتبه بالایی بگیرند، باید ابتدا توسط ربات های خزنده گوگل شناسایی شوید، پس از اهمیت بودجه خزش غافل نشوید.
اشتباهاتی که بودجه خزش را هدر میدهد
بودجه خزش همانطور که از اسم آن مشخص است، یک مقدار مشخصی دارد. پس باید به گونه ای از آن استفاده کنیم که هدر نرود. ممکن است یک سری اقدامات انجام داده باشید، که موجب هدر رفتن بودجه خزش شده باشد. در ادامه این اشتباهات گفته میشود تا حدالامکان از انجام این کارها جلوگیری کنید. این اشتباهات عبارتند از:
لینک های شکسته یا ریدایرکت شده
سعی کنید این لینک ها را اصلاح کنید تا از سردرگمی موتور های جستجو جلوگیری کنید. لینک های شکسته، به لینک هایی گفته میشود که به صفحاتی ارجاع میشوند که وجود ندارند. لینک های ریدایرکت شده هم باعث انتقال موتور های به صفحات دیگر میشود.
سایت مپ
نقشه سایت به ربات های جستجو کمک میکند تا راحتتر صفحات شما را ایندکس کنند. برای اینکه موتور های جستجو بتوانند بهتر صفحات شما را ایندکس کنند، فایل متنی نقشه سایت را با فرمت xml روی هاست سایت قرار دهید.
حذف صفحات تکراری
موتورهای گوگل، تمامی صفحات سایت شما را ایندکس میکنند حتی اگر دارای محتوای تکراری باشند. پس صفحات تکراری خود را حذف کنید یا یک صفحه را به صورت کنونیکال در نظر بگیرید تا بودجه خزش هدر نرود.
صفحات بی ارزش
این صفحات فاقد محتوای مفید هستند و ارزش چندانی ندارند. به این صفحات، صفحات زامبی هم گفته میشود. صفحات زامبی، بازدید کمی دارند و بودجه خزش را هدر میدهند.
استفاده از پارامتر های فیلتر محصول
در سایت های فروشگاهی، معمولا از پارمترهای فیلتردار استفاده میشود تا کاربران بهتر بتوانند محصولات را انتخاب کنند. اما ربات های گوگل این URL ها هم ایندکس میکنند و بودجه خزش برای این URL های پارامتردار هم مصرف میشود.
لینک سازی داخلی نامناسب
لینک سازی داخلی برای این به کار میرود که ربات های گوگل را به صفحات مناسب خود، هدایت کنیم. اگر از لینک های نامناسب برای این لینک سازی استفاده شود، فقط موجب هدر رفتن بودجه خزش شما میشود.
جمع بندی
مطالبی که در این مقاله بیان شده به شما برای افزایش بودجه خزش سایت کمک کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری میکند. موارد زیادی در سئو سایت وجود دارد که اهمیت چندانی به آن ها نمیشود اما در نتیجه کلی تاثیر زیادی دارند. بودجه خزش هم از مواردی است که کمتر به آن پرداخت شده اما بسیار اهمیت دارد. توجه داشته باشید که برای بهینه سازی سایت باید به تمام بخش های آن توجه کنید.