روزانه در در دنیای وب، هزاران تبلیغات منتشر میشود تا بتواند مخاطبان مربوطه خود را جذب کند. رپورتاژ آگهی هم نوعی روش تبلیغاتی است که از قدیم رواج داشته است. با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از بستر اینترنت، رپورتاژ آگهی بیشتر برای وبسایت ها اعمال میشود. در این روش، مقالات تبلیغاتی در وب سایت های خبری و بزرگ قرار داده میشود تا مخاطب با خواندن این مطالب، ترغیب شود از خدمات شما استفاده کند. در این مقاله به مفهوم رپورتاژ آگهی پرداخته میشود تا در صورت لزوم بتوانید از این روش تبلیغاتی برای رشد کسب و کار خود، بهره بگیرید.
رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته میشود که در قالب گزارش خبری و مقاله در رسانه های مختلف منتشر شده تا مخاطبان هدف را به خود جذب کند. این آگهی به شکل متنی است که به صورت غیرمستقیم به معرفی محصولات یا آن کسب و کار میپردازد. این متن باید به صورت کاملا بی طرفانه برای مخاطب نوشته شود و به گونه ای باشد که واقعا به مخاطب مطلب مفیدی ارائه شود یا به صورت دقیق وباجزئیات به بررسی محصولات پرداخته شده باشد. هدف از رپورتاژ آگهی، تبلیغات هدفمند است که به جذب مخاطب منجر شود. به همین دلیل باید برای نوشتن رپورتاژ، از افراد متخصص کمک بگیرید تا مخاطب را در نهایت به سمت کسب و کارتان راهنمایی کند.
رپورتاژ چه انواعی دارد؟
رپورتاژ ها براساس نوع تبلیغات و نوع انتشار به انواع زیر، تقسیم بندی میشوند:
رپورتاژ تبلیغاتی
رپورتاژ تبلیغاتی یک متنی است که به صورت بی طرفانه به بررسی یک مشکل میپردازد و در نهایت به صورت غیرمستقیم به محصول یا خدماتی که میتواند این مشکل را برطرف کند، اشاره میشود. به طور مثال به بررسی مشکلات کمبود فشار آب در آپارتمان های پرجمعیت میپردازید و بعد از آن راهکار هایی برای حل مشکل ارائه میکنید. یکی از این راه ها میتواند دستگاه پمپ آب باشد که شما فروشنده آن هستید. به این صورت مخاطب را به کسب و کار خود جذب کنید.
راه دیگری هم برای ارائه نامحسوس تر کسب و کار شما وجود دارد. در این روش، محصول یا خدمات شما توسط فرد دیگری مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و همین نوع ارائه، اعتماد مخاطب را بیشتر جلب میکند. در این مطلب نقد و بررسی، فرد نقد کننده میتواند در نهایت محصول یا خدمات شما را معرفی کند.
رپورتاژ خبری
رپورتاژ خبری که به صورت گزارش در سایت های خبری منتشر میشود، به صورت کمی محسوس تر به معرفی کالا یا خدمات شما میپردازد. به طور مثال، فرض کنید که هدف از ارائه رپورتاژ، معرفی و فروش یکی از محصولات ویژه شما است. برای معرفی این محصول ابتدا از مزایا و فوایدی که این محصول برای رفع مشکل مخاطب ارائه میدهد، صحبت کنید و بعد درنهایت محصول خود را معرفی کنید. در این روش تبلیغ، ابتدا مخاطب با ویژگی های مثبت محصول شما آشنا شده و بعد با خود محصول مواجه میشود. در این نوع رپورتاژ خبری، در صورتی که مخاطب احساس نیاز به محصول شما کند، وارد سایت شما شده و محصول را خریداری میکند.
رپورتاژ مالتی مدیا
رپورتاژ مالتی مدیا همانطور که از نام آن مشخص است از چند رسانه برای معرفی کسب و کار خود، استفاده میکند. در این رپورتاژ، تنها از متن استفاده نمیشود و بیشتر از محتوای تصویری استفاده میشود. یکی از ساده ترین مثال هایی که برای رپورتاژ مالتی مدیا میتوان نام برد، تلویزیون است. برنامه های تلویزیونی زیادی وجود دارند که به نقد و بررسی محصولات یا خدمات میپردازند. حتی میتوانید برای معرفی کسب و کار خود به شبکه های اجتماعی پرطرفدار هم مراجعه کنید.
رپورتاژ مالتی مدیا از تاثیرگذارترین روش های تبلیغاتی است که با توجه به بازدهی که دارد، هزینه بالاتری هم در برمیگیرد.
چگونه رپورتاژ آگهی جذاب بنویسیم؟
قبل از آن که بخواهید از یک منبع مناسب برای انتشار محتوای خود استفاده کنید، باید رپورتاژ خود را به صورت اصولی و صحیح بنویسید. برای تهیه رپورتاژ آگهی چند نکته وجود دارد که لازم است آن را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:
متن منحصر به فردی بنویسید
برای اینکه یک رپورتاژ آگهی با کیفیت داشته باشید باید متنی بنویسید که کپی نباشد. هر چقدر مطالبی که به مخاطب ارائه میدهید، جدید و مفید باشد، برای مخاطب جذاب تر خواهد بود. پس از کپی کردن مطالب از سایت های دیگر خودداری کنید و سعی کنید خودتان با کمک از فردی آگاه به تولید محتوا، متن خاص و کاربردی بنویسید.
از عناوین جذاب استفاده کنید
برای اینکه مخاطب به رپورتاژ شما جذب شود، باید از یک عنوان ترغیب کننده استفاده کنید. هیچ چیز مانند یک عنوان مناسب نمیتواند کاربر را برای کلیک به رپورتاژ شما ترغیب نماید. علاوه بر عنوانی که در نتایج گوگل نشان داده میشود، در خود محتوا هم باید عناوین جذاب را به کار ببرید. اگر نمیدانید چگونه عنوان جذاب و کاربردی بنویسید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.
از تصاویر مرتبط استفاده کنید
در رپورتاژ آگهی باید از تصاویری استفاده شود که تکمیل کننده ی محتوای متنی شما باشد و برای درک بهتر مطلب به کار برده شود. تصاویر به کار برده شده باید با کسب و کار شما مرتبط باشند.
متن شما بهتر است ساده و کوتاه باشد
وقتی قصد نوشتن یک رپورتاژ کاربردی برای مخاطب را دارید، باید از گزافه گویی پرهیز کنید. مخاطب علاقه دارد تا هر چه زودتر پاسخ سوال خود را دریافت کند و طولانی بودن مطلب، به او کمکی نخواهد کرد. سعی کنید مطالب خود را به صورت ساده و واضح بنویسید تا درکش برای عموم امکان پذیر باشد.
ارزش خدمات یا محصولات خود را به مخاطب انتقال دهید
رپورتاژ آگهی برای این به کار میرود که بتوانید مخاطبان را به کسب و کار خود جذب کنید. پس باید در رپورتاژ خود از ارزش هایی که خدمات و محصولات شما دارد و مشکلاتی که میتواند برطرف کند، صحبت کنید.
باید به نحوی این نکات را بیان کنید که مخاطب را برای آشنایی با خدمات یا محصول شما ترغیب کند.
کلمات کلیدی مناسب به کار ببرید
حتما در رپورتاژ خود از کلمات کلیدی که در حوزه کاری شما توسط مخاطبان سرچ میشود، استفاده کنید. این کلمات کلیدی به بهبود سئو کمک میکند.
سعی کنید مشابه سبک آن رسانه، محتوا بنویسید
حداقل چند نمونه از محتوای سایتی که میخواهید به آن رپورتاژ دهید را بخوانید و سعی کنید مانند آن محتوای خود را بنویسید. این موضوع باعث میشود تا محتوای شما غریب و جداگانه به نظر نرسد و تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد.
هدف مخاطب را شناسایی کنید
با توجه به نیازهای مخاطب، محتوا بنویسید و ببینید عمده مخاطبان شما چه ویژگی هایی دارند. به طور مثال: در چه بازه سنی قرار دارند؟، تحصیلات آن ها چیست؟، در چه طبقه ای از جامعه هستند؟ با پاسخ به این سوالات محتوای مفیدتری را میتوانید ارائه کنید.
رپورتاژ آگهی چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
همانطور که توضیح داده شد، رپورتاژ آگهی از روش های تبلیغاتی است که برای جذب مخاطب به کار میرود. اما این تنها مزیت آن نیست و از مهمترین دلایلی که از رپورتاژ آگهی استفاده میشود، گرفتن بک لینک معتبر برای سایت است. دریافت بک لینک برای سایت از مهم ترین استراتژی های سئو off page است و تاثیر زیادی در سئو سایت میگذارد.
از دلایل مهمی که رپورتاژ آگهی میتواند در سئو سایت تاثیر داشته باشد، موارد زیر را میتوان ذکر کرد:
- چون از یک سایت پر بازدید، بک لینک دریافت کردید، ترافیک سایت شما هم بالا میرود.
- در رپورتاژ آگهی چون یک سایت قدرتمند به شما لینک میدهد, اعتبار سایت شما بالا میرود.
- لینکی که دریافت میکنید از نوع فالو است و در نتیجه تاثیر مثبتی در بهینه سازی سایت خواهد داشت.
- تعداد بک لینک هایی که دریافت می کنید محدود است و گوگل به سایت شما شک نمیکند.
میتوان از مزیت های رپورتاژ آگهی موارد دیگری هم نام برد زیرا بسیار به افزایش رتبه سایت شما کمک میکند. البته به این نکته توجه داشته باشید که تمامی روش هایی که در سئوی سایت به کار برده میشود، نتیجه آن در بازه زمانی بلند مدت قابل مشاهده است. پس با خرید یک رپورتاژ نمیتوان انتظار زیادی از سئو سایت داشت. بلکه باید به تمامی جنبه ها در سئو سایت توجه شود.
قیمت رپورتاژ آگهی به چه عواملی بستگی دارد؟
یکی از عواملی که برای رپورتاژ آگهی باید در نظر بگیرید، قیمت سایتی است که قصد دارید رپورتاژ خود را در آن بارگذاری کنید. تعرفه رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف متفاوت است و هر سایتی برای خودش تعرفه ای در نظر گرفته است. اما اعتبار سایتی که قصد خرید آگهی آن را دارید، مهمترین فاکتور تعیین کننده قیمت محسوب میشود. به طور مثال تعرفه سایت هایی که بازدید زیادی دارند، مانند زومیت، چطور و … از 2 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان است. هر چقدر قدرت دامنه و قدرت صفحه وب سایت بالاتر باشد، تعرفه رپورتاژ بیشتری خواهد داشت. برای دادن رپورتاژ آگهی، از سایت های معتبر و پربازدید استفاده کنید تا ارزش هزینه ای که میکنید را داشته باشد.
جمع بندی
رپورتاژ میتواند به بهبود رتبه شما در نتایج گوگل کمک کند. زیرا علاوه بر جنبه تبلیغاتی که دارد، با گرفتن لینک فالو از سایت های با اعتبار، میتواند اعتبار سایت شما را هم افزایش دهد. البته چون خرید رپورتاژ مطابق با استانداردهای گوگل نیست، بنابراین نباید در استفاده آن زیاده روی کنید. خرید به اندازه رپورتاژ آگهی، باعث رشد سایت شما میشود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورتی که سوالی در مورد رپورتاژ آگهی دارید، میتوانید در بخش نظرات بیان کنید.