الگوریتم مرغ مگس خوار از الگوریتم های معروف گوگل است که سعی میکند تا عباراتی که توسط کاربران جستجو میشود را بررسی کند و نتایج مرتبطی به کاربر نشان دهد. قبل از اینکه این الگوریتم توسط گوگل به کار گرفته شود، ممکن بود کاربر وقتی کلمه ای را در گوگل سرچ میکند، با نتایج نامرتبطی مواجه شود. یعنی سایت هایی به عنوان اولین نتایج نشان داده میشدند که محتوای مناسب و کاربردی نداشتند و فقط با روش های سئو کلاه سیاه توانستند به جایگاه بالا برسند.
به همین منظور، گوگل تلاش کرد تا الگوریتمی را طراحی کند که به طور کامل این سایت هایی که دارای محتوای مفید نیستند را از رتبه های بالایی که سزاوار آن نیستند، خارج کند. الگوریتم های گوگل هر ساله بسیار هوشمندتر میشوند و به سایت هایی که کاربر پسندتر باشند، اهمیت بیشتری میدهند. در ادامه بیشتر راجب این الگوریتم توضیح داده میشود تا به اهمیت آن پی ببرید.
الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟
الگوریتم مرغ مگس خوار در ماه آگوست 2013، توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم سعی میکند تا نتایجی که بیشترین ارتباط را با کلمات جستجو شده توسط کاربر دارند، به او نشان دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار نتایج دقیقی را به کاربران نشان میدهد و باعث میشود تا محتواهای ارزشمندی در سایت قرار بگیرد.
در صورتی که میخواهید از کارکرد این الگوریتم مطمئن شوید، کافی است تا تب جدیدی در مرورگر خود باز کنید و کلمه ی دلخواه خود را سرچ کنید. به طور مثال میتوانید کلمه آموزش فتوشاپ را سرچ کنید. با نتایجی روبرو خواهید شد که بسیار کاربردی و مرتبط هستند. نه تنها این کلمه بلکه هر کلمه ای که از گوگل بپرسید با جزئیات و اطلاعات درست به شما نمایش میدهد و این از شگفتی های الگوریتم های گوگل است.
الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار میکند؟
الگوریتم مرغ مگس خوار سعی دارد تا به مفهوم کلماتی که توسط کاربران جستجو میشود، پی ببرد و از این طریق، نتایجی را که کاربر به دنبال آن است را به او نشان دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار به تاثیر کلمات بر یکدیگر نیز توجه میکند تا کاربر با اولین جستجو به نتیجه دلخواه خود برسد. به طور مثال وقتی فردی در گوگل کلمه بهترین بازیگران مرد هالیوود را سرچ کند با لیستی از تصاویر این هنرمندان همراه با نام آنها مواجه خواهد شد. قبلا ممکن بود برای رسیدن به چنین لیستی مجبور شوید تا چندین بار سرچ انجام دهید. اما مرغ مگس خوار با استفاده از گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی این نتایج را نشان میدهد. بهتر است گراف دانش گوگل و جستجوی معنایی توضیح داده شود تا بیشتر متوجه عالی بودن این الگوریتم شوید.
گراف دانش گوگل چیست؟
گراف دانش گوگل یک سال قبل از این الگوریتم شروع به کار کرد و هدف این گراف این است تا هر نتیجه ای که دقیق و مرتبط با موضوعاتی است که کاربر جستجو میکند را جمع آوری کند و به او نمایش دهد. به طور مثال وقتی درباره برد پیت در گوگل جستجو میکنید، تمامی اطلاعات این بازیگر را به شما نشان میدهد. بیوگرافی برد پیت به صورت خلاصه، فیلم هایی که بازی کرده است و حتی آنجلینا جولی و افرادی که با او به گونه ای ارتباط داشته اند را نشان میدهد.
هر چقدر کاربران بیشتر روی این نتایج نشان داده شده، کلیک کنند یعنی این نتایج با عبارت جستجو شده توسط کاربر ارتباط دارد. در واقع گراف گوگل از رفتار کاربران، اطلاعات را جمع آوری میکند.
جستجوی معنایی (Semantic Search) چیست؟
جستجوی معنایی برای درک رفتار کاربران مورد استفاده قرار میگیرد. در جستجوی معنایی، به معنا و مفاهیمی که توسط کاربران سرچ میشود، اهمیت داده میشود. یعنی کاربر برای اینکه به نتیجه مطلوب خود برسد، نیازی به جستجوی دقیق یک کلمه کلیدی ندارد و اگر عبارات مرتبط با آن را سرچ کند، باز هم به نتیجه مطلوب خود خواهد رسید. یعنی این الگوریتم سعی میکند تا هدف کاربر از سرچ را متوجه شود. عواملی در نشان دادن نتایج به کاربر وجود دارد که عبارت است از:
- سابقه جستجوهای کاربر
- شباهت معنایی کلمات جستجو شده
- نوشتن املای کلمه
- مکان جغرافیایی کاربر
چرا نام یک پرنده را روی این الگوریتم گذاشته اند؟
گوگل اسم های جالبی بر روی الگوریتم های خود میگذارد، مانند: الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار. شاید فکر کنید بی دلیل برای این الگوریتم نام مرغ مگس خوار در نظر گرفته شده است. اما گوگل دو دلیل برای نامگذاری این الگوریتم در نظر گرفته است: سرعت و دقت مرغ مگس خوار.
این الگوریتم با دقت و سرعت بالا محتوای سایت ها را بررسی میکند و کلمات و عباراتی که دارای مفاهیم یکسان هستند را جمع آوری کرده و در صفحه نتایج به کاربر نشان میدهد.
علاوه بر این، اگر کلمات کلیدی را بسیار زیاد در متن خود به کار ببرید، آن ها را تشخیص داده و سایت را جریمه خواهد کرد. استفاده زیاد کلمات کلیدی را کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) میگویند. برای این که با این تکنیک سئو کلاه سیاه آشنا شوید، پیشنهاد میشود تا مقاله آن را مطالعه کنید.
چگونه با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار، سئو سایت را بهبود دهیم؟
از اهداف مهم گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار، رضایت کاربر از سایت است. با به کار بردن این الگوریتم میتوانید سایت خود را ارتقا دهید. برای اینکه بتوانید سئو سایت خود را بهبود دهید، باید به نکات زیر توجه کنید:
انکر تکست ها را بهینه کنید
انکر تکست ها بخشی از یک لینک هستند که کاربر میتواند آن ها را مشاهده و بر روی آن کلیک کند. حال چگونه میتوان این انکر تکست ها را بهینه کرد؟
- باید از کلماتی که با محتوای صفحه شما ارتباط دارند استفاده نمایید. یعنی اینک سازی های شما باید مرتبط باشد و از کلمات هم معنی و مرتبط برای لینک سازی استفاده شود.
- کلمات کلیدی را در انکر تکست های خود به کار ببرید.
- لیستی از لینک های داخلی و خارجی خود تهیه کرده و ارتباط آن ها را با صفحات خود بررسی کنید.
فقط از یک کلمه کلیدی استفاده نکنید
سعی کنید در محتوای خود را کلمات کلیدی متنوع و عباراتی که مفهوم مرتبط با کلمه کلیدی شما دارند، استفاده کنید. حتی به کار بردن کلمات کلیدی که طولانی هستند، میتواند محتوای شما را غنی تر کند.
استفاده از کلمات مترادف یا هم خانواده، چون معنای یکسانی دارند برای گوگل قابل درک است. پس میتوانند در یک صفحه به جای یکدیگر استفاده شوند. این کار از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی جلوگیری میکند.
از اسکیما (Schema) استفاده کنید
اسکیما نوعی نشانه گذاری استاندارد است که برای اینکه موتورهای جستجو راحتتر بتوانند محتوای شما را درک کنند، استفاده میگردد. در این روش انگار با زبان خود گوگل با او صحبت میکنید. هر چقدر درک محتوای شما توسط موتورهای جستجو راحت تر باشد، بهتر میتوانید رتبه بگیرید.
به طور مثال اگر فیلمی در صفحات خود به کار برده باشید، میتوانید از اسکیما برای معرفی آن به موتورهای جستجو گوگل استفاده کنید.
نشانه گذاری استاندارد قسمتی از کد نویسی سایت محسوب میشود و فقط برای موتورهای جستجو گوگل قابل مشاهده است.
زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید
در صورتی که قصد دارید تا طبق الگوریتم مرغ مگس خوار پیش بروید تا به رتبه مناسبی برسید، باید به مخاطب توجه زیادی کنید. سعی کنید محتوای خود را به گونه ای طراحی کنید تا واقعا برای کاربر جذاب و مفید باشد. هر چقدر سعی کنید تا کاربر بیشتر در سایت شما زمان بگذارد، نرخ پرش سایت کاهش یافته و تاثیر مثبتی بر سئو سایت خواهد داشت. بنابراین برای زمان حضور کاربر و رضایت او از سایت اهمیت قائل شوید.
سخن پایانی
گوگل هر روز سعی میکند گامی رو به پیشرفت برداشته و الگوریتم های خود را بهینه تر و هوشمندتر کند. الگوریتم مرغ مگس خوار هم از الگوریتم های فوق العاده گوگل است که نتایج نشان داده شده به کاربر را در نزدیک ترین حالت ممکن به هدف و قصد کاربر از جستجو، نشان میدهد. اگر قصد دارید تا سئو سایت خود را بهینه کنید، بهتر است از یک متخصص در این کار کمک بگیرید. زیرا الگوریتم های گوگل، همواره در حال تغییر هستند و تولید محتوا طبق قوانین آن، نیاز به تجربه زیادی دارد. در صورتی که سوالی در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. برای سئو کردن سایت های خود هم میتوانید با تیم متخصص سئومند مشورت کنید و با شماره درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.