آشنایی با انواع لینک ها
در این مقاله قصد داریم تا درباره انواع لینک های موجود با شما صحبت کنیم. امروزه گوگل انواع مختلفی از لینک ها را به ما معرفی کرده است تا وب مستر ها بتوانند برای مدیریت لینک های مختلف سایت خود از آنها استفاده کنند. همچنین استفاده از این نوع لینک ها باعث می شود تا ربات های گوگل بهتر صفحات سایت شما را بررسی کنند. در ادامه به بررسی انواع لینک ها و بیان مشخصات هر یک از آنها می پردازیم پس با ما همراه باشید.
لینک DoFollow (دوفالو)
لینک DoFollow ساده ترین نوع لینک است. اولین نوع لینک که بوجود آمد نیز همین لینک DoFollow بود. زمانی که شما از لینک DoFollow برای استفاده لینک دادن به یک سایت خارجی استفاده کنید، تمام اعتبار و ارزش سایت و صفحه شما به سایت مقصد نیز منتقل می شود. شما می توانید برای استفاده از لینک DoFollow می توانید از کد html زیر استفاده کنید :
<a href= "https://example.com">Link text</a>
لینک NoFollow (نوفالو)
با استفاده از لینک NoFollow شما می توانید مانع انتقال اعتبار سایت خود به سایت مقصد شوید. همانطور که بالاتر نیز گفتیم. این امر در گذشته امکان پذیر نبود، اما لینک NoFollow در سال 2005 معرفی شد تا این قابلیت را در اختیار شما قرار دهد. شاید شما به عنوان یک وب مستر بخواهید به سایت دیگری لینک بدهید اما رتبه و اعتبار سایت خود را به آن منتقل نکنید و تاثیری بر سئو آن سایت نگذارید؛ در این موارد می توانید از لینک NoFollow استفاده کنید. برای به کار بردن لینک NoFollow می توانید از کد html زیر استفاده کنید :
<a href="http://www.example.com/" rel="nofollow">Link text</a>
لینک Sponsored (اسپانسر شده)
بعد از معرفی لینک های اسپانسر شده ، لینک های تبلیغاتی و پولی می توانستند از آن استفاده کنند. ویژگی مشترک لینک های Sponsored و NoFollow در این است که هر دوی آن ها، اعتبار سایت شما را به سایت مقصد منتقل نمی کنند اما با استفاده از برچسب Sponsored، گوگل متوجه می شود که این لینک چه نوع لینکی است و کاربرد آن چیست و این باعث می شود که صفحه وبسایت شما دقیق تر توسط گوگل بررسی شود. کد html لینک های Sponsored به صورت زیر است :
<a href="http://www.example.com/" rel="sponsored">Link text</a>
لینک UGC (محتوای تولیدی کاربران)
از این برچسب می توانید برای لینک های تولید شده توسط کاربران وب سایت استفاده کنید. مثلا فرض کنید یک کاربر در سایت شما یک نظر می نویسد و داخل آن یک لینک قرار می دهد و یا حتی یک مقاله در سایت شما می نویسد؛ در اینگونه موارد بهتر است تا از برچسب UGC برای لینک های خود استفاده کنید تا به گوگل به بفهمانید که من به عنوان یک وب مستر و یا مدیر سایت نمی توانم اعتبار مقصد این لینک ها را تضمین کنم. برای استفاده از این برچسب می توانید از کد html زیر استفاده کنید :
<a href="http://www.example.com/" rel="ugc">Link text</a>
لینک noreferrer
با استفاده از برچسب noreferrer در لینک های خود، می توانید اطلاعات سایت خود را از وبسایت مقصد لینک مخفی کنید. اگر از این برچسب استفاده کنید، وب سایت مقصد نمی تواند بفهمد که از کدام سایت به سایت او لینک شده است. اگر وب سایت مقصد از گوگل google analytics استفاده کند، ترافیک ورودی به وبسایت او، در بخش direct قرار میگیرد نه در بخش Referral. در واقع نمی توان کاربرد مشخصی برای لینک های noreferrer نام برد ولی در صورتی که دوست دارید از دید سایت مقصد مخفی بمانید می توانید از لینک استفاده کنید. برای استفاده از این برچسب می توانید از کد زیر استفاده کنید :
<a href="https://www.example.com" rel="noreferrer">Link to Example.com</a>
لینک noopener
با استفاده از برچسب noopener می توانید تمامی اطلاعات سایت خود را از سایت مقصد مخفی کنید. از این لیک برای مسائل امنیتی استفاده می شود، به عنوان مثال ممکن است که آدرس مقصد لینک یک وب سایت نامعتبر باشد و اقدام به سرقت اطلاعات سایت شما بکنید که با استفاده از این برچسب می توانید جلوی این اتفاق را بگیرید. برای استفاده از برچسب noopener، می توانید از کد html زیر استفاده کنید :
<a href="https://www.example.com" rel="noopener">Link to Example.com</a>
جمع بندی
در کل باید بگوییم که تمام این لینک ها معرفی شده اند تا صفحات وب سایت شما دقیق تر و بهتر آنالیز شود پس بهتر است که کاربرد هر یک را بشناسید و در وب سایتتان از آن ها استفاده کنید که این مورد قطعا در سئو سایت شما و رتبه گرفتن وب سایت شما تاثیر می گذارد.