گوگل الگوریتم های متفاوتی را برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو به کار میبرد. گوگل، این الگوریتم ها را دائما توسعه و بهبود میدهد تا محتوای مفیدی برای کاربران تولید شود. این الگوریتم ها از ایجاد سایت های بی کیفیت و اسپم جلوگیری میکنند تا سایت های با ارزش و کاربرپسند، رتبه بگیرند.
گوگل، هر سال از الگوریتم هایی استفاده میکند تا هر چه سریعتر، نیازهای کاربر را فراهم کنند.
قصد داریم در این مقاله، الگوریتم های جدید و مهم گوگل را بررسی کنیم تا به شناخت درستی از نحوه عملکرد موتورهای جستجو برسید. برای اطلاع از وظیفه هر الگوریتم و علت استفاده آن، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا برای تشخیص محتوای بیهوده و اسپم ایجاد شده است. این الگوریتم، سایت هایی که از محتوای کپی و غیرمفید استفاده میکنند را شناسایی میکند. الگوریتم پاندا باعث افزایش رتبه سایت های باکیفیت میشود و برای سایت هایی که از محتوای مفید و کاربردی استفاده میکنند، ارزش قائل میشود.
الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن روشی برای شناسایی و جریمه سایت هایی است که از لینک سازی اسپم استفاده میکنند. این الگوریتم، لینک های خروجی از سایت و لینک های داخلی را بررسی میکند، تا سایت هایی که از لینک های معتبر استفاده کردند را افزایش رتبه بدهد و سایت های دارای لینک های اسپم را، جریمه کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار برای درک مفهوم عبارات جستجو شده ایجاد شده است. این الگوریتم عباراتی که توسط کاربر جستجو میشود را بررسی میکند تا نتیجه دقیق و مرتبطی را به کاربر نشان دهد. از سال 2013 که این الگوریتم معرفی شد، نتایج غیرمرتبط حذف شده و نتایجی بر طبق منظور کاربر، نشان داده شدند.
الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین به پردازش داده ها و رتبه بندی آن ها برای نمایش بهترین نتایج میپردازد. این الگوریتم براساس هوش مصنوعی طراحی شده است که باعث میشود تا این الگوریتم، قادر به یادگیری و تغییر باشد. هدف اصلی این الگوریتم، نمایش نتایج درست به کاربر است که این وظیفه، مشابه الگوریتم مرغ مگس خوار میباشد، اما این الگوریتم پیشرفته تر است زیرا دائما در حال تغییر میباشد.
الگوریتم اسپم برین
الگوریتم اسپم برین، برای مبارزه با سئو کلاه سیاه و اسپمینگ استفاده میشود. این الگوریتم، تمام روش های سئو کلاه سیاه مانند cloaking، Doorways، Hacked content و… را میشناسد و سایت هایی که از این روش ها استفاده میکنند را شناسایی و جریمه میکند.
الگوریتم سندباکس گوگل
روزانه سایت های زیادی ساخته میشوند که جدید بوده و وارد فضای اینترنت میشوند. در این میان گوگل با انبوهی سایت مواجه است که باید مورد بررسی قرار دهد. به همین جهت گوگل برای سایت های جدید، مدت زمان 1 تا 4 ماه را در نظر میگیرد و سایت را در سند باکس قرار میدهد. در این مدت کیفیت محتوا و فعالیت سایت توسط الگوریتم بررسی شده و بعد از مورد تایید بودن سایت، آن را از سندباکس خارج میکند.
الگوریتم برت
این الگوریتم براساس هوش مصنوعی ساخته شده است که ارتباط بین کلمات را متوجه میشود و همین موضوع موجب متوجه شدن عبارات جستجو و تحلیل آن ها توسط الگوریتم میشود. این الگوریتم کوئری هایی که توسط کاربران وارد میشود را تشخیص میدهد و حتی قادر است، اشتباهات آن ها را اصلاح کند. الگوریتم BERT از NLP یا همان Natural Language Processing برای تحلیل زبان محاوره ای استفاده میکند و باعث میشود تا کوئری های کاربران، بهتر درک شود.
الگوریتم Freshness
الگوریتم تازگی محتوا بر روی محتواهایی که اخیرا تولید میشود، تمرکز میکند. بهتر است با یک مثال هدف این الگوریتم، توضیح داده شود. با نوسان قیمت دلار در کشور، کاربران به دنبال سایتی هستند که جدیدترین قیمت را نشان دهد. کار این الگوریتم همین است و سایتی را به کاربر نشان میدهد که محتوای جدیدتر و مفیدی دارد.
الگوریتم رقص گوگل
در این الگوریتم، گوگل سایت ها را در وضعیت یکسانی قرار میدهد و بعد رفتار کاربران را بررسی میکند تا جایگاه درست سایت، تعیین شود. به طور مثال گوگل، سایت شما را که در نتایج پایین تر قرار دارد، به نتایج بالاتر منتقل میکند و در این زمان، میزان رضایت کاربران را میسنجد. اگر رضایت کاربر از سایت بالا بود، در جایگاه خوب خود باقی میماند و اگر پایین باشد، سایت به جایگاه سابق خود باز میگردد. به دلیل این جابجایی های بسیار، ابن الگوریتم، رقص گوگل نامیده میشود.
الگوریتم محتوای مفید
الگوریتم محتوای مفید، از چند فاکتور برای تشخیص محتوای مفید استفاده میکند. این الگوریتم به محتواهایی که قابل فهم و جذاب باشند و از کلمات کلیدی مناسب و محتوای به روز استفاده کنند، رتبه و ارزش میدهند. محتوا باید کپی نباشد و اطلاعات کمک کننده ای را ارائه دهد.
الگوریتم اولویت نسخه موبایل
امروزه اغلب کاربران بیشتر جستجوهای خود را از طریق موبایل انجام میدهند. بنابراین گوگل الگوریتمی دارد که نسخه موبایلی سایت را در اولویت بررسی قرار میدهد. به همین جهت، بیشتر سایت ها را به صورت ریسپانسیو طراحی میکنند تا در نسخه موبایلی هم ظاهر خوبی داشته باشند.
الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر، نتایج را طبق محلی که کاربر سرچ میکند، نشان میدهد. به طور مثال فرض کنید شخصی قصد خرید گلدان دارد، وقتی این فرد عبارت خرید گلدان را از خانه خود سرچ میکند، گوگل گل فروشی های نزدیک خانه فرد را به او نشان میدهد. هدف الگوریتم کبوتر نیز همین است و به کسب و کارها کمک میکند تا مشتریان نزدیک به آن محل را جذب کنند و از موقعیت مکانی برای نمایش نتایج درست به کاربر استفاده میکند.