سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه مجموعه فعالیت هایی است که طبق قوانین موتورهای جستجو نیستند و برای افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو انجام میشود. این روش باعث فریب دادن موتورهای جستجو میشود و قصد دارد تا در سریع ترین زمان ممکن در نتایج گوگل، جایگاه خوبی داشته باشد. این تکنیک ها امروزه قابل استفاده نیستند، زیرا گوگل آن ها را شناسایی کرده است. تکنیک های سئو کلاه سیاه، شاید برای مدتی جوابگو باشد و نتایج خوبی را در بر داشته باشد، اما در نهایت توسط ربات های گوگل شناسایی شده و سایت پنالتی میشود. این مطالب نیز برای راهنمایی شما نوشته شده است تا روش های سئو سیاه را شناسایی کرده و از استفاده آن حتی به صورت ناخودآگاه، صرف نظر کنید.
روش های سئو کلاه سیاه چیست؟
شاید برای شما سوال باشد که اگر استفاده از سئو کلاه سیاه به کسب رتبه سایت، آسیب میزند، چرا باید با روش های آن آشنا شویم؟ تا از این روش ها، استفاده نکنیم. به همین سادگی!
تکنیک های سئو کلاه سیاه، در نهایت توسط موتورهای جستجو تشخیص داده میشود، پس بهتر است خود ما استانداردها و قوانین گوگل را رعایت کنیم. در ادامه، چند تا از رایج ترین روش های سئو سیاه معرفی میشود:
تکنیک کلاکینگ Cloaking
این تکنیک که به عنوان مخفی کاری هم شناخته میشود، به معنای نمایش یک نسخه محتوا به کاربر و نشان دادن نسخه متفاوت به موتورهای جستجو است. سایت ها از این تکنیک، برای رتبه گرفتن در حوزه های نامرتبط با موضوع سایت خود، استفاده میکنند. برای اینکه متوجه شوید از این روش استفاده کردید یا نه، باید بررسی کنید که آیا محتوای خود را برای مخفی کردن از موتورهای جستجو گوگل، عوض کرده اید؟ اگر محتوایی برای مخفی کردن از ربات های گوگل در سایت قرار ندادید، یعنی از این تکنیک سئو کلاه سیاه استفاده نکردید.
استفاده زیاد از کلمات کلیدی
استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا Keyword stuffing، به معنای به کار بردن کلمات کلیدی مرتبط و نامرتبط در متن است. محتوایی که نوشته میشود، باید ارزشمند باشد و برای مخاطب کارآمد باشد. استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، تا زمانی مفید است که محتوای با کیفیتی داشته باشید و از این کلمات نیز، بی رویه استفاده نکنید. همچنین، استفاده از کلمات و عباراتی که تکرار آن ها غیر طبیعی است، سئو سیاه محسوب میشود.
کیورد استافینگ در تگ Alt نیز رخ میدهد. تکرار کلمات کلیدی در تگ Alt تصاویر، میتواند به رتبه سایت آسیب وارد کند.
تولید محتوای اتوماتیک
تولید محتوای اتوماتیک، از تکنیک های سئو سیاه است که محتوا توسط ربات و برنامه، نوشته میشود. این تولید محتوا در ابتدا ممکن است مفید باشد اما با مرور زمان به اعتبار سایت، آسیب میزند.
محتوای مخفی
تکنیک محتوای مخفی یا Hidden content از جمله ترفندهای سئو کلاه سیاه است. در این روش، محتوا یا متنی که نوشته شده است، همرنگ زمینه صفحه اصلی سایت میشود. این روش در گذشته به این صورت نوشته میشد که کلمات کلیدی به تعداد زیاد در صفحه نوشته میشدند و چون رنگ آن با رنگ زمینه سایت یکسان بود، توسط کاربران دیده نمیشد. ولی توسط موتورهای جستجو، تشخیص داده میشد و رتبه مناسبی به دست میآورد. این تکنیک کلاه سیاه، امروزه هیچ کاربردی ندارد و سریعا توسط موتورهای جستجو گوگل، شناسایی میشود.
لینک های مخفی
در روش لینک های مخفی، لینک هایی در سایت استفاده میشود و سعی میشود تا از دید کاربران مخفی بماند. هر لینکی که به هر روشی بخواهد در متن پنهان شود، توسط گوگل تشخیص داده میشود و سایت در نهایت جریمه خواهد شد.
سایت هک شده
سایت هایی که هک میشوند، ممکن است دارای کدهای مخربی باشند. به همین منظور، گوگل توضیحاتی نظیر (This site may be hacked) را در بالای این سایت نشان میدهد. این توضیح قطعا در اعتماد کاربران به سایت تاثیر دارد و باید این مشکل برطرف شود.
صفحات درگاه
صفحات درگاه یا Doorway، از صفحات مشابه استفاده میکنند تا کلمات کلیدی که توسط کاربر سرچ میشوند را مورد هدف قرار دهند. این صفحات صرفا فقط برای کلمات کلیدی، ساخته میشوند و فاقد محتوای مفید برای کاربر هستند.
ریدایرکت های مخفیانه
Sneaky redirect یا ریدایرکت مخفیانه، کاربران به یک صفحه منتقل میکند و موتورهای جستجو را به صفحه ای دیگر انتقال میدهد. این روش برای دستکاری کردن نتایج جستجو استفاده میشود.
روش bait and switch
تکنیک فروش و تغییر، با عنوان bait and switch شناخته میشود. در این روش، محتوایی تولید میشود که رتبه مناسبی، دریافت میکند. بعد از بهبود جایگاه، محتوای سایت با محتوای دیگری جایگزین خواهد شد. این تکنیک موجب نارضایتی کاربر از سایت میشود. زیرا میخواهد مطلبی که سرچ کرده است را مشاهده کند، نه مطلب متفاوت و غیر مرتبط با موضوعی که در جستجوی آن بوده است.
لینک خارجی پولی (Buy Backlinks)
موتورهای جستجو، هر لینکی که بخواهد خرید و فروش شود را ممنوع کرده است. اگر گوگل به خرید و فروش لینک ها پی ببرد، سایت خریدار و فروشنده لینک را جریمه خواهد کرد.
بهینه سازی بیش از حد (Over optimization)
اگر بیش از حد از تکنیک های سئو کلاه سفید در سایت استفاده شود، گوگل ممکن است این فعالیت ها را جزء سئو کلاه سیاه، شناسایی کند. به طور مثال در تمام تگ های هدینگ صفحه از کلمات کلیدی استفاده شود.
سئو منفی
در سئو منفی رقیب ها برای کاهش رتبه سایت رقیب خود، از سئو کلاه سیاه استفاده میکنند. به طور مثال، بک لینک هایی از سایت های اسپم گرفته شود تا سایت رقیب، جریمه شود و رتبه آن کاهش یابد.
تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
سئو کلاه سفید، انجام روش هایی برای افزایش رتبه در نتایج گوگل است، ولی سئو کلاه سیاه دقیقا برعکس آن است. در سئو کلاه سیاه، اقداماتی برای افزایش رتبه به صورت سریعتر و برخلاف قوانین موتورهای جستجو انجام میشود. در اصل، هدف اصلی سایت باید رضایت کاربر و ارائه مطالب و خدمات مفید باشد و اگر برای تحقق این هدف تلاش شود، سایت دچار سئو کلاه سیاه نمیشود.
چرا از سئو کلاه سیاه نباید استفاده شود؟
زیرا فقط برای مدتی جوابگو است و بعد توسط موتورهای جستجو گوگل، تشخیص داده میشود و سایت جریمه شده و کاهش رتبه پیدا میکند. گوگل، دائما الگوریتم های خود را به روز میکند تا سایت های بهتر و باکیفیت، لینک های بالا را به خود اختصاص دهند. پس اگر میخواهید رتبه های بالای گوگل را تصاحب کنید، باید تمام جوانب سایت خود را بهبود دهید. البته نباید از سئو کلاه سفید نیز بیش از حد استفاده کنید، چون آن هم تاثیر منفی میگذارد.