ماه عسل گوگل یا Honeymoon چیست؟
ماه عسل گوگل زمانی به کار میرود که وب سایت جدیدی در اینترنت راه اندازی میشود و موتور جستجوی گوگل ابتدا رتبه خوبی به آن سایت میدهد. البته این اتفاق برای همه سایت ها نمی افتد و باید سایت از نظر گوگل، تمامی قوانین را رعایت کرده باشد و سایت خوبی باشد. گوگل این سایت را به صورت ناگهانی در صفحه اول قرار میدهد تا رفتار کاربران را در این سایت بسنجد. اگر این سایت بتواند کاربران زیادی را به خود جذب کند، گوگل رتبه بالا را برای این سایت حفظ میکند ولی اگر نتواند سایت رضایت بخشی برای کاربر باشد، سایت به رتبه های پایین تر منتقل میشود. البته این الگوریتم فقط برای سایت های جدید نیست و اگر سایت با اعتباری داشته باشید، گوگل ممکن است دوره ماه عسل را برای سایت درنظر بگیرد. این الگوریتم باعث میشود تا سایت ها سعی کنند محتوای خوبی تولید نمایند و برای کسب جایگاه بهتر، انگیزه داشته باشند.
ماه عسل گوگل چقدر طول میکشد؟
مدت زمانی که ماه عسل گوگل طول میکشد بستگی به سایت شما دارد. اگر سایت باکیفیتی داشته باشید، جایگاه خوبی که گوگل به سایت شما هدیه میدهد، حفظ میشود و حتی میتواند ارتقا یابد. این مدت زمان از 2 روز تا 7 روز شروع میشود و در طی این مدت، گوگل سایت را مورد بررسی قرار میدهد تا بتواند جایگاه مناسبی را به سایت اختصاص دهد.
ماه عسل گوگل چه زمانی آغاز میشود؟
زمان دقیقی برای آغاز ماه عسل گوگل وجود ندارد و بسیار از سئوکاران معتقدند که با انتشار اولین محتوا از سایت، ممکن است ماه عسل گوگل آغاز شود و قابلیت تکرار نیز دارد. البته ماه عسل گوگل برای همه ی سایت ها اعمال نمیشود. اگر سایتی با محتوای مفید و کاربرپسند داشته باشید آنگاه ممکن است شانس برخورداری از ماه عسل گوگل را داشته باشید.
از کجا بفهمیم در دوره ماه عسل گوگل هستیم؟
وقتی در ماه عسل گوگل باشید، به صورت ناگهانی بازدید سایت شما افزایش مییابد و متوجه میشوید در رتبه بالای گوگل قرار گرفتید. برای یک سایت تازه تاسیس، قرار گرفتن آن در رتبه بالا، نشانه ی الگوریتم ماه عسل گوگل است.
همچنین اگر دسترسی به سرچ کنسول سایت داشته باشید با افزایش کلیک ها و impression مواجه خواهید شد که آن هم میتواند نتیجه ماه عسل گوگل باشد.
از کجا متوجه شویم که دوره ماه عسل گوگل تمام شده است؟
زمانی که این دوره شیرین به پایان میرسد، رتبه شما افت خواهد کرد و بازدیدکنندگان کمتری خواهید داشت. حفظ جایگاه بالا بعد از طی شدن دوره ماه عسل، کار راحتی نیست.
گوگل در مدت ماه عسل به چه عواملی توجه میکند؟
گوگل از الگوریتم های زیادی برای رتبه بندی به سایت ها استفاده میکند، اما معمولا این معیارهایی که در زیر نام برده شده، جزء مهمترین ها هستند:
-
مدت زمانی که کاربر در سایت صرف میکند
زمانی که یک کاربر وارد سایت میشود، هرچقدر سایت برای او جذاب باشد زمان بیشتری را صرف میکند. این زمانی که که کاربران بعد از ورود به سایت، صرف میکنند برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین جذاب بودن سایت و مفید بودن آن, باعث میشود تا کاربران زمان بیشتری در سایت بگذرانند.
وقتی که سایت در دوره ماه عسل گوگل، بتواند کاربران بیشتری را جذب کند، گوگل بعد از اتمام دوره ماه عسل، ارزش زیادی برای سایت قائل شده و رتبه مناسبی به آن میدهد.
-
نرخ پرش (bounce rate)
نرخ پرش یا بانس ریت به این معناست که وقتی کاربر وارد سایت میشود، وارد صفحات دیگر سایت نشود و بلافاصله خارج شود. یعنی کاربر بعد از مشاهده صفحه ای از سایت، به محتوای آن علاقه ای نداشته و سایت را ترک میکند. این خروج کاربر از سایت و تعامل نداشتن، باعث افزایش بانس ریت سایت میشود و افزایش عدد آن اصلا خوب نیست. هر چه بانس ریت سایت کمتر از 40 درصد باشد، سایت بهینه تر است.
-
نرخ کلیک (CTR)
نرخ کلیک از تعداد کلیک های وبسایت بر تعداد نمایش صفحات در گوگل محاسبه میشود. یعنی تعدادی که سایت در نتایج گوگل نشان داده میشود و کاربران روی سایت کلیک میکنند.
تفاوت الگوریتم سندباکس و ماه عسل گوگل چیست؟
الگوریتم Sandbox، برای جلوگیری از وجود سایت های اسپم طراحی شده است. الگوریتم سندباکس برای سایت هایی که تازه راه اندازی شده اند، یک بازه زمانی در نظر میگیرد تا محتوا و فعالیت آن را بررسی کند و آن ها را از سایت های بی محتوا و بی فایده تشخیص دهد.
ماه عسل گوگل بعد از الگوریتم سندباکس اتفاق میافتد و امکان دارد باز هم اتفاق بیفتد. اما الگوریتم Sandbox، معمولا برای سایت های جدید اعمال میشود تا گوگل از خوب بودن سایت مطمئن شود. دوره ماه عسل گوگل، امتیازی است که ممکن است هر چند وقت برای سایت و بعضی صفحات اتفاق بیفتد. پس اگر نیاز دارید تا رتبه خوبی کسب کنید، سعی کنید محتوای مناسب و باکیفیت تولید کنید و از قوانین موتورهای جستجو سرپیچی نکنید.